10 důvodů proč se otužovat

Milujete horkou vanu, léto, plápolající plamen v krbu a pořádně teplé zimní oblečení? V létě potřebujete teplé moře a voda v bazénu musí mít alespoň 27 stupňů.

Pokud ano, tento článek je napsaný přímo pro vás

Znám to, jsem přesně touto teplomilkou. A víte co? Před rokem jsem si řekla, že to změním. Měla jsem k tomu pádný důvod. Věk se mi překulil přes 40tku a já si řekla, že ve svém životě nechci rýmičky, bolesti klubů a rána kdy se nejsem schopna probudit. Miluji zimu na horách a učím se zamilovat si zimu i u nás. Kdysi mě doslova děsilo vystrčit nos z baráku jen v pyžamu a jít se projít na zahradu. Dnes to beru jako výzvu.

A víte co mi to přineslo? 

  • dobrý pocit a spokojenost
  • fyzickou kondici
  • vyšší odolnost vůči stresu
  • lepší imunitní systém
  • posílení kardiovaskulárního systému
  • podporu metabolismu
  • hladší a pružnější pleť
  • úlevu bolesti zad a kloubů
  • lepší lymfatický systém
  • prokrvení těla

Otužování neznamená jen sprchování studenou vodou či plavání ve studené řece. Otužování je životní styl, který zahrnuje i pobyt na čerstvém vzduchu, nepřetápěné domovy, přiměřené oblékání, chlad v ložnici, saunování, celoroční sportování ve volné přírodě a zdravou stravu.

Proč začít s otužováním

Rýma, kašel, chřipka, viróza si k nám najde cestu jen v případě, že jsme oslabeni. Příchod zimy, rozkolísané teploty, přechod ze zimy do tepla, toto vše přispívá k lehčímu přenosu virových onemocnění, které se v tomto období pravidelně objevují. Podzimní sucho a přetopené domovy způsobují vysychání sliznic horních dýchacích cest a snadnější přenos virů a bakterií.

S příchodem zimy se zhoršují i chronické choroby, které způsobuje nestálost imunitního systému. Mluvíme o astmatu, revmatizmu, srdečních a cévních chorobách, bronchitidě, kožních problémech a duševním zdraví. Posílení imunitního systému pomocí otužování, je spíš metoda preventivní. Imunitu posilujeme tím, že tělo vystavujeme teplotním výkyvům na které není zvyklé.

Důležitá je motivace

Zpočátku je důležité odpovědět si na otázku, proč to děláte?  Proč mám zrovna dnes vlézt pod studenou sprchu, místo toho, abych se v klidu posadila do křesla ve vytopeném obýváku. Tento důvod bych si zapsala a ze začátku bych si ho pravidelně připomínala.

Jak začít

Otužování má být příjemné a postupné. Nejde nám o to, abychom si otužování ihned zprotivili. Uvědomte si, že až začnete s otužováním, musíte mít chuť to dělat po zbytek života.

Milujete teplou vodu a neumíte si představit, že budete otužovat?

Studená voda je vaše noční můra? Mám pro vás tip „otužování vzduchem“. Začněte tím, že budete spát při pootevřeném okně. O pár týdnů déle, začněte s cvičením na čerstvém vzduchu. Oblečte se tak, aby vám byla trochu zima.  Své oblečení přizpůsobte teplotním podmínkám a také druhu pohybu, na který se chystáte. Jinak se oblékne běžec a jinak někdo, kdo jde venčit psa.

Jste připraveni na studenou sprchu?

Nejste? Zkuste začít tím, že se omýváte studenou vodou. Hurá, toto jste zvládli, teď můžete přikročit k sprchování studenou vodou.  Začínejte ranní teplou sprchou a postupně snižujte teplou vody na vlažnou až studenou. Ráno je třeba se sprchovat dvakrát tak dlouho jak večer, ranní sprcha je pro otužování doma zásadní.

V zimně se doporučuje sprchovat 1-3 minuty, v létě 3-5 minut. Ze začátku určitě postačí sprchovat se studenou vodou 10-15 vteřin. Při sprchování nestůjte na místě, hýbejte se a vyhněte se namáčení vlasů a hlavy. Uvolněte se, zavřete oči a pravidelně dýchejte!  Po ranním sprchování se důkladně utřeme a pohybujeme se až do té doby než se zahřejeme. Poté se v klidu nasnídáme.

Jak vydržet

S otužováním začněte pomalu.  Postupně si vytvoříte návyk a zjistíte, že se bez studené vody neobejdete. Pocit, kdy vylezete ze studené sprchy, a cítíte se jako znovuzrozené, je návykový. To mi věřte.

  • Zkuste si připomínat, proč vás otužování zlákalo?
  • Otužování je nejlepší způsob jak si upevnit zdraví a psychiku.
  • Podle toho jak se cítíte po sprše poznáte, zda příště sprchování prodloužíte nebo naopak trochu zkrátíte.
  • Dobrý pocit je pro nás samé nejdůležitější.

Strava

Strava by měla být lehká a ne příliš tučná. V chladu naše tělo spotřebuje mnohem víc energie. Ve vodě studené 4oC spotřebuje organismus za 1 minutu až 400 kcal, pro organismus je to veliká zátěž, proto se tělo snaží urychleně energii nahradit. Při podchlazení organismu dochází ke zpomalení odbourávání  tuků, což při nadměrném příjmu může paradoxně způsobit jejich ukládání pod kůži na nežádoucích místech – na bocích, břichu – dokonce i obezitu.

 

 

Specializuji se na přírodní a čínskou medicínu, kdy využívám léčebné metody staré několik tisíciletí. Pomáhám klientům, aby se cítili dobře a žili s láskou život na této zemi. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře